Hans Sydow har sat
strøm til elektronmusikpioneren Else Marie Pade, lyd på kunstnerkolonien i
Skagen med fortællingen om Skagens-komponisterne og formidlet skandinavisk
lydkunst på ZKM i Karlsruhe. I sit arbejde fokuserer Sydow på at skabe musikalske genfortællinger af historien, så den bliver nutidig og nærværende. Projekterne er altid verdensvendte og hverdagsnære. Hans Sydow har modtaget Statens Kunstfonds tre-årige legat og Hakon Børresens Hæderslegat for sit arbejde med musikformidling.
Historier skal fortælles for at blive til, men de skal genfortælles for at blive holdt i live. Elektronmusik-pioneren Else Marie Pade var gemt og glemt i en generation, men med udstilingerne PIONERER på Museet for Samtidskunst i Roskilde og LIVET I MUSIKKEN – MUSIKKEN I LIVET på Kvindemuseet (i dag KØN) i Århus, blev der skabt ny opmærksomhed herhjemme om Pade, som allerede var anerkendt ude i verden, som en af de absolutte pionerer indenfor konkret- og elektronmusik. I 2003 modtog Else Marie Pade og Hans Sydow sammen de danske musikkritikeres pris Steppeulven for remix-albummet 7 CIRKLER – 5 REMIX. Fra at være gemt og glemt kom Else Marie på forsiden som Technobedste og hele historien blev samlet op i Hans Sydows bog EMP – LIVET I ET GLASPERLESPIL.
Alle kender historien om skagensmalerne, men hvem
kender skagenskomponisterne? P. S. Krøyer fejrede
hvert år den 23. juli sin fødselsdag med musik i haven ved atelieret i
Byfogedskoven i Skagen. Blandt gæsterne fandt man bla. komponisterne Hakon
Børresen, Carl Nielsen, Hugo Alfven og Edvard Grieg, som alle havde spillet på
Krøyers Erard flygel. Så det var med en vis ærefrygt, at Hans Sydow i 2018 satte sig til
flyglet, for at indspille ledemotiverne til sin Skagenssymfoni, for derinde bag tangenterne gemte der sig måske stadig
rester af komponisternes DNA? Efterfølgende optog Hans Sydow lyden af havet, vinden og
fuglene omkring Klitgården i Skagen, for med det at skabe et musikalsk billede af den natur,
som havde været til stor inspiration for komponisterne. Værket blev uropført som P2 koncert i
klitterne ved Klitgården.
Sammen med grafisk designer Christian Ann Sydow
lavede Hans Sydow den audiovisuelle installation Hanson’s
Head til SOUNDART udstilingen
på ZKM I Karlsruhe I 2012. Værket tog udgangspunkt i en af hovedgenrerne i svensk lydkunst, den såkaldte
tekst-lyd komposition og specifikt i Sten Hansons værk How are you? fra (1973). Otte kugleformede højttalere hang ned
fra loftet og på rummets vægge hang grafiske arbejder,
der nærmest i sonateform afspejlede det lydlige værks udvikling. På den venstre væg stod
en grafisk leg med sætningen ”How are you?”, højre væg med Hansons svar, ”I am
okay” og i midten smeltede de to sætninger sammen til et komplekst, grafisk
univers. Denne struktur afspejlede den lydlige fortolkning af Hansons
komposition – tekst blev klippet op, lydlige mash-ups, cuts og synkoper lagt ind.
»I 2002 resultererede Hans Sydows venskab med den danske kvindelige pioner indenfor Lydkunst, Else Marie Pade, i en enestående retrospektiv udstilling på MFSK, der blev kurateret af de to i fællesskab. Et historisk og meget personligt erindringsværk, som i al sin skrøbelighed og styrke, vakte stor opmærksomhed hos både publikum og pressen. Udstillingen førte også til en næsten overvældende interesse fra mange unge billede- og musik/lydkunst-studerende, og blev efterfølgende vist på Kvindemuseet i Århus. Udstillingskataloget var samtidig en cd-udgivelse, som vandt prisen for Årets Idé ved den første uddeling af Steppeulven Prisen i 2003«.
»Hans Sydow og jeg har arbejdet sammen i flere sammenhænge igennem en årrække. Jeg kender Hans som en kreativ personlighed, der i sjælden grad kombinerer musiske talenter med evnen til at gennemføre komplicerede projekter fra idéfasen til den praktiske udførelse. Vores samarbejde er uløseligt forbundet med Skagen og byens berømte kunstnerkoloni. Jeg var dybt imponeret over den research-indsats, der gjorde det muligt for Hans at kaste nyt lys over komponisternes rolle i kunstnerkolonien«.
»Projektet Hansons Head på ZKM i Karlsruhe i 2012, hvor jeg kuraterede en større sektion til udstillingen ’Sound Art – Sound as Medium of Art’, blev et helt igennem karakteristisk eksempel på de musikformidlings-projekter Hans Sydow har lavet gennem årene, med en oplevelses-baseret, kunstnerisk formidling af et historisk materiale. Samarbejdet står tilbage som et af de væsentligste i min karriere«.
Lydinstallation, Kystmuseet Skagen (2022)
P2-koncert, Klitgården, Skagen (2020)
Genforeningen, Sønderborg og Flensborg. Koncert og Sound-walk (2020)
Teaterforestilling. Odense Teater og Baggård-Teatret, Svendborg (2019)
Troels Kløvedal. Lydinstallation M/S Museet for Søfart (2018)
Sintra. Soundwalk (2017-2021)
Lydinstallation. M/S Museet for Søfart, Helsingør (2015)
Soundwalk København og Hanoi (2014)
Lydtableauer, CD og bog. Hofteatret, Tersløsegård og Bergen (2014)
Fortællekoncert Alsion, Sønderborg (2013)
Permanent lydinstallation, København (2013)
Lydinstallation. Byram Arcade, HCMF, England (2013)
Soundwalk-app og koncert. Sagomuseet, Sverige (2013)
Soundwalk-app og permanent udstilling, Greve Museum (2013)
Lydinstallation, ZKM, Karlsruhe, Tyskland (2012)
Koncertrække, Musikhuset, Aarhus (2012)
Lydinstallation, New York, Roskilde, Ljungby, Ribe og Kulturministeriet (2006-2011)
Den magiske Kugle og Robottens Anatomi (2007-2009)
Lydinstallation, Esbjerg Kunstmuseum (2008)
Udstilling og remix-cd, Kvinde-museet (nu KØN), Aarhus (2003)
Udstilling, Museet for Samtidskunst, Roskilde (2002)
Koncert for konfirmander, Domkirken, Roskilde (2000)
Lydinstallation, Glyptotekets Vinterhave, København (1999)
Lydinstallation, Museet for Samtidskunst, Roskilde (1998)
© sydow.dk